27 juli, 2006

"Dubai-arkitektur"

Efter att ha skaffat mig en praktikplats här nere tidigt i våras och kommit tillbaka till Chalmers för att fullfölja mitt tredje studieår hajade jag till vid ett flertal föreläsningar och diskussioner, när ordet "dubaiifiering" poppade upp. Ofta med ett slags roat förakt i rösten. Tydligen betyder "dubaiifiering av arkitektur" ungefär "vulgär, opraktisk, prålig icke-arkitektur" - sensationalism av värsta sort. Och nog måste man väl erkänna att mycket som byggs här nere är just prålig, vulgär sensationalism. Ofta kommer jag på mig själv med att undra vad det är för målgrupp man har med alla dessa lyxbyggen? Samtidigt kan jag inte låta bli att beundra den skaparanda och -glädje som lever och frodas här. Ingenting är omöjligt. Och det finns faktiskt exempel på "god" arkitektur också... Dessutom har stora namn inom arkitekturvärlden börjar få upp ögonen för Dubai. Ta SOM till exempel, arkitekterna till Burj Dubai, som med en takt av ett våningsplan i veckan växer mot titeln "världens högsta byggnad" 2008. Det är lätt att fnysa nånting om "skrytbygge" - och det är givetvis precis vad det är. Dock är själva tornet bara en liten del av ett stort finansiellt centrum, titulerat "Business Bay", en enorm satsning med goda utsikter att bli nånting beständigt, "bärkraftigt" om man så vill. Zaha Hadid ska bygga "dansande torn" och RMJM, med flera är redan stora aktörer här. Då vill jag påminna om att Dubai, internationellt sett, är en liten stad. Runt 1,5 miljoner invånare. Och "Business Bay" är bara ett av många stora projekt. Seriösa sådana. De konstgjorda öarna "the Palm" (som kommer att göras i tre olika versioner, varav den första nästan är färdig) och "the World" må vara stora projekt, och stora investerare som Donald Trump är med och bygger, men de känns inte fullt så "bärkraftiga" som vissa andra projekt. Men turismen blomstrar, och det är väl främst för turisterna som dessa satsningar gjorts. Inget fel i det heller, kanske. Men Dubai som stad att bo i kanske inte blir bättre av dem. Svårt att sia om, å andra sidan. Det är väl - för att använda en sliten gammal klyscha - bara tiden som kan utvisa.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tjena Richard. Intressant det där med att uppleva sk "Dubai-arkitektur" på plats. Jag undrar vad du kommer att rita när du "blir stor". Förhoppnigsvis lite Dubai-arkitektut i Sverige? Själv ska jag tydligen spendera kommande året i forna östtyskland! Ska bo i Dresden från och med september, med min pojkvän. Ska bli kul och intressant att lära känna en ny stad, framförallt eftersom hela stan blev sönderbombad under WW2. Ska försöka kika in på din blogg lite nu och då, alltid kul att hålla kontakten även när man sprids ut över världen.

fredag, 28 juli, 2006  
Blogger Richard said...

Låter fullkomligt lysande - hoppas att du får det bra, så hörs vi!

fredag, 28 juli, 2006  
Anonymous Anonym said...

Intressant att det snackas om "dubaiifiering" på Chalmers, inte hört det än, men jag har länge själv tyckt att det vore enormt spännande att få jobba just i Dubai. Verkar vara möjligheternas stad för en arkitekt!

Tycker du att det du ser byggas där är påverkat av lokal kultur och smak? Verkar man lägga ner tillräckligt med tid för projektering? Vid mitt besök i Shanghai i våras tyckte jag också att det märktes att arkitekter fått fria händer, men där fick jag den uppfattningen att mycket som byggts de senaste tio åren kommit till under tidspress. Klumpiga konstruktioner och många nödlösningar, där man uppenbarligen glömt någon skrymmande funktion som i byggets slutskede helt enkelt blivit ett fult tillägg. Lokala ideal har smittat av sig på utformningen av en del byggnader (om än väldigt få). Det mesta såg ut som om man kunde hittat byggnaden i fråga var som helst i världen.
Anmärkningsvärd var Paul Andreus ägg i Beijing, den nya operan. Han har ett vitt självtvättande material som fasadbeläggning. Självtvättande om det regnar, vill säga. Beijing som tydligen större delen av året är täckt av ett grått damm, det regnar bara någon - några månader om året enligt en upplysning jag fick. Det såg rätt bedrövligt ut med allt damm på "ägget".
Vilken dundermiss!

Hans "ägg-idé" kanske skulle ha passat bättre i Dubai? Eller?

Den byggnad som gjorde att jag började kolla in Dubai lite mer är en privat bostad som Ushida-Findlay ritade i Dubai. Såg bild och läste om den i en tidning. Jag blev enormt imponerad. Nu när jag letar på nätet efter den hittar jag den inte alls längre! Läste för ett tag sedan i en annan artikel att den byggnaden blev deras konkurs, kanske var det sant.

onsdag, 02 augusti, 2006  
Blogger Richard said...

Cecilia - Man skulle kunna säga att det finns två (eller kanske tre, egentligen) läger - ett som står för en mer "global" arkitektur, och ett som står för en mer "lokal" sådan. Denna kan sen delas in i två kategorier - en som ritar ett projekt och sen smackar på lokala och historiska element som ytfinish, och en som är mer ärlig och genomgående utformar hela projektet med utgång i traditionell byggnadskonst och arkitektur. Kontoret jag jobbar på anser det viktigt att varje projekt är utformat efter platsen som det ska byggas på, och att man i största möjliga utsträckning ska använda sig av "ärliga" konstruktioner och material. Oavsett om man ska bygga kontemporär, high-tech-arkitektur eller en mer traditionell dito.

Ett exempel: Vindtorn är ett klassiskt, typiskt inslag i traditionell UAE-arkitektur, i Dubai i synnerhet. Innan luftkonditioneringen och elektriciteten kom så var man tvungen att hitta på sätt att reglera temperaturen, framför allt i bostäder, med hjälp av naturlig ventilation och andra tekniska lösningar. Många snillrika konstruktioner kom man på, och vindtornen är den mest visuella och karaktäristiska av dem. Idag smäller man upp vindtorn lite varstans, som ornament eller för att dölja ful utrustning som AC-aggregat och vattentankar. Aldrig fyller de någon egentlig funktion. Jag är nu med och jobbar på ett projekt där man siktar på en ekologisk (och ekonomisk) hållbar anläggning, där man exempelvis ska använda sig av riktiga, fungerande vindtorn. Med hjälp av datorsimuleringar och noggranna beräkningar och studier av platsens rådande vindar och temperatur- och klimatförändringar över året hoppas man på att bara behöva mekanisk kylning och ventilation under två månader om året. Personligen tycker jag att det är ganska häftigt att se gammalt och nytt mötas så här. Estetik och funktion i harmoni! En sliten käpphäst, men den går än..

torsdag, 03 augusti, 2006  
Blogger Richard said...

... Och för att besvara även dina andra frågor:

Tillräcklig tid för projektering: Väldigt sällan. Allt går fort, fort, fort. Och således blir det ofta en hel del fel. Men det är mest på de stora superprojekten som vissa mindre individuella delar blir lidande. De flesta normalstora projekten, med bara en beställare, en arkitekt, och en byggare brukar bli till under mer sansade former.

Gällande Paul Andreus ägg... jaa du, jag har varken sett eller hört talas om det, men ett självtvättande material som kräver regns skulle aldrig funka här heller - det regnar väl en tre-fyra dagar om året, vanligtvis. Men i år har det varit ovanligt mycket - en hel vecka regnade det i mars. Ushida Findlay-huset har jag inte heller hört något om, tyvärr...

torsdag, 03 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Tack för den trevliga sammanfattningen av Dubais arkitektur. Vilken fullpoängare ditt arkitektkontor verkar vara! Kul! jag gick in på nätet för att kolla vad vindtorn kan vara för något. Vilken härlig utmaning att göra en modern variant! Såg ett snyggt, antagligen äldre fungerande variant. Skulle vara intressant att höra mer om hur det projektet går, och se resultatet. Hur stort är ditt kontor? Hur många projekt håller man på med samtidigt? Det är verkligen intressant att man anstränger sig för att minska behovet av mekanisk kylning och ventilation. Något som vi här hemma inte så ofta satsar på. Ekologiskt och ekonomiskt hållbart... bra argument!

fredag, 04 augusti, 2006  
Blogger Richard said...

Cecilia - Väl bekomme! Jag tycker nog att "fullpoängare" är en hyfsad beskrivning... Trivs väldigt bra där. De har varit väldigt framgångsrika under ett par år, vilket har lett till att de har expanderat från ett tjugotal anställda till ca 80 på lite drygt ett år... Kan tänka mig att det är ca 10-15 projekt som pågår parallellt. Jag har varit på ett och samma sen jag kom hit, men det ska lämnas in i slutet av augusti, så då blir det något annat. Som det ser ut nu så kanske jag får hoppa in på ett flerbostadshus - det är i alla fall vad jag hoppas på.

Jag vet inte vad jag får dela med mig av i bildväg, dels pga diverse copyright- och sekretesskäl, och dels för att det är ett tävlingsbidrag och vinnaren kommer inte att utses förrän i november-december nån gång, så jag skulle tro att allt är hemligstämplat åtminstone tills dess. tyvärr...

fredag, 04 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ok, tiden går ju fort ... blir kul att se sen!

onsdag, 09 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Chipp-chipp rfån AoK 2005.

Hej Richard!
Kunde inte hitta din mail, så jag försöker få tag på dig på detta sätt.
Hör av dig till mig om du läser detta inom en överskådlig framtid.

/Karl-Johan

onsdag, 06 september, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home